Twijfel niet en bel de Nationale ombudsman

door | 6 mrt 2017

Je bent het niet eens met de rolstoel die je krijgt via de Wmo en je voelt je niet gehoord? Of de SVB heeft al meerdere malen je zorgverleners niet op tijd uitbetaald en je komt er niet uit? Het CAK kwam opeens op de proppen met een torenhoge factuur voor de eigen bijdrage? Kortom: heb je een klacht, zie je door de bomen het bos niet meer of loop je op tegen een bureaucratische muur, bel de Nationale ombudsman. Een team van ervaren mensen zit voor je klaar om je direct verder te helpen.

“Inderdaad”, zegt Nationale ombudsman Reinier van Zutphen, “we zijn er niet alleen voor klachten in groten getale, maar we zijn er ook voor u als individu. Dat is wat veel mensen vergeten of soms niet weten. Natuurlijk zijn we er om, middels onderzoek, grote wantoestanden aan te kaarten, zoals vorig jaar rondom alle PGB-perikelen bij de SVB. Maar iedere burger die tegen de overheid aanloopt willen we graag verder helpen.” Wat kan de burger verwachten van de Nationale ombudsman? Reinier: “Dit betekent niet dat we zeggen: ‘Kom maar hier met je leed, wij lossen het
op’. Nee, we kijken samen waar het probleem zit en hoe we u kunnen helpen dit zelf met de desbetreffende instantie aan te pakken. We helpen u op weg. Zo hebben we vorig jaar bijvoorbeeld een kleine 40.000 klachten binnen gekregen en slechts in 200 gevallen gaven we een oordeel in een openbaar rapport. Bij de andere klachten is bekeken of de Nationale ombudsman, gelet op zijn taak en verantwoordelijkheid, op een andere manier kon helpen. Wij vinden het belangrijk dat een overheidsinstantie eerst zelf de gelegenheid krijgt om een klacht naar tevredenheid op te lossen. Geregeld adviseren we mensen om eerst een klacht in te dienen
bij de overheidsinstantie. Als de klacht niet naar tevredenheid wordt afgehandeld, moeten zij dit ons laten weten zodat wij ermee aan de slag kunnen gaan.

De 3 grootste ergernissen in contact met de overheid:

  1. Onvoldoende deskundigheid
  2. Van het kastje naar de muur gestuurd worden
  3. Geen antwoord krijgen of heel lang op antwoord moeten wachten.

(Telefoonnummer 0800-33 55 555 of www.nationaleombudsman.nl).

(SL/Bron: Support Magazine/februari 2017)

Ander nieuws

Onderzoek jongeren met beperking

Kinderombudsman Stans Goudsmit begint een onderzoek naar hoe kinderen met een beperking letterlijk en figuurlijk tegen obstakels aanlopen in het dagelijks leven. Zij roept kinderen en jongeren op in Rotterdam, Capelle aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel mee te...

Lees meer

De BGC sprak in bij de gemeenteraadsvergadering

Met 31 stemmen voor en 2 stemmen tegen werd de Stadsvisie uiteindelijk aangenomen. De BGC hoopt dat onze inhoudelijke tekst (zie hierna) leidt tot bewustwording van zaken betreffende gehandicapten in Capelle aan den IJssel. Op maandag 27 september 2021 sprak de BGC in...

Lees meer

De Slimste Gemeente: Wat weet ú van…?

Capelle aan den IJssel: met zeven wijken en daarin weer afzonderlijke specifieke buurten is het voor politici moeilijk een eenduidige beleidslijn te trekken voor mensen met een beperking. De ene beperking is de andere niet. Toch verwacht de BGC dat zaken zoals de...

Lees meer

Hobbel en bobbel in het IJsdans (artikel AD)

Op donderdag 30 september 2021 verscheen in het AD, regio Oost, een artikel over de voetgangersproblemen in Capelle-Schollevaar, met name in het IJsdans. Ook de Lokale Omroep Capelle (FM 105.3) zal er zaterdagmorgen (2 oktober) aandacht aan besteden. Al met al een...

Lees meer

Ontmoetingsplein in de Roo van Capelle

De BGC bezocht de inloop van het Ontmoetingsplein in de Roo van Capelle (bij de Baronie 326, inrit bij De Linie, wijk Oostgaarde). Dit nieuwe plein wordt verzorgd door Aafje (zorgverlener) in samenwerking met jongeren van de stichting BONT (verstandelijke beperking). ...

Lees meer

Een bedrijf starten met een arbeidsbeperking

Mensen die ondanks hun lichamelijke beperking graag een eigen onderneming opzetten, kunnen hier (klik op onderstaande link of kopieer deze) een overzicht vinden van financiële tegemoetkomingen, hoe deze worden aangevraagd en de voorwaarden hiervan....

Lees meer

Aha, AH in de fout

De voorzitter van de BGC, Sjors Los constateerde dat een op-/afrit (en geparkeerd op het trottoir), deze geblokkeerd werd door een bestel/bezorgdienst van AH. De BGC heeft dit bericht inclusief een foto 'bezorgd' bij AH. Een reactie bleef vooralsnog uit.

Lees meer