Je bent het niet eens met de rolstoel die je krijgt via de Wmo en je voelt je niet gehoord? Of de SVB heeft al meerdere malen je zorgverleners niet op tijd uitbetaald en je komt er niet uit? Het CAK kwam opeens op de proppen met een torenhoge factuur voor de eigen bijdrage? Kortom: heb je een klacht, zie je door de bomen het bos niet meer of loop je op tegen een bureaucratische muur, bel de Nationale ombudsman. Een team van ervaren mensen zit voor je klaar om je direct verder te helpen.

“Inderdaad”, zegt Nationale ombudsman Reinier van Zutphen, “we zijn er niet alleen voor klachten in groten getale, maar we zijn er ook voor u als individu. Dat is wat veel mensen vergeten of soms niet weten. Natuurlijk zijn we er om, middels onderzoek, grote wantoestanden aan te kaarten, zoals vorig jaar rondom alle PGB-perikelen bij de SVB. Maar iedere burger die tegen de overheid aanloopt willen we graag verder helpen.” Wat kan de burger verwachten van de Nationale ombudsman? Reinier: “Dit betekent niet dat we zeggen: ‘Kom maar hier met je leed, wij lossen het
op’. Nee, we kijken samen waar het probleem zit en hoe we u kunnen helpen dit zelf met de desbetreffende instantie aan te pakken. We helpen u op weg. Zo hebben we vorig jaar bijvoorbeeld een kleine 40.000 klachten binnen gekregen en slechts in 200 gevallen gaven we een oordeel in een openbaar rapport. Bij de andere klachten is bekeken of de Nationale ombudsman, gelet op zijn taak en verantwoordelijkheid, op een andere manier kon helpen. Wij vinden het belangrijk dat een overheidsinstantie eerst zelf de gelegenheid krijgt om een klacht naar tevredenheid op te lossen. Geregeld adviseren we mensen om eerst een klacht in te dienen
bij de overheidsinstantie. Als de klacht niet naar tevredenheid wordt afgehandeld, moeten zij dit ons laten weten zodat wij ermee aan de slag kunnen gaan.

De 3 grootste ergernissen in contact met de overheid:

  1. Onvoldoende deskundigheid
  2. Van het kastje naar de muur gestuurd worden
  3. Geen antwoord krijgen of heel lang op antwoord moeten wachten.

(Telefoonnummer 0800-33 55 555 of www.nationaleombudsman.nl).

(SL/Bron: Support Magazine/februari 2017)